Hi Res mikrofon SONY C100 – Boris Carloff

Asi před 7 lety, jsem v Chicagu zkoušel ze zvědavosti vlajkovou loď profesionálních mikrofonů firmy Sony, Sony C800. Tento mikrofon se stal standardem v nahrávání popových, RnB a hiphop vokálů v amerických studiích pro jeho neuvěřitelný detail a krásné výšky. Sony vůbec byl snad jediný „dospělý“ konkurent německých a rakouských firem vyrábějících kondenzátorové mikrofony. Dokonce se prý říká, že design neumannovské kapsle K67 je okopírovaný z kapsle lampového mikrofonu Sony C37. Každopádně, tehdy se mi C800 velmi líbil a přemýšlel jsem vážně o jeho pořízení do své mikrofonní kolekce. Odradila mě však nejenom vysoká cena (nový cca 11000,- dolarů), problém se zárukou v Evropě a vůbec omezený dovoz do EU díky ROHS standardu (omezení zdraví nebezpečných slitin v elektronice), ale i uživatelské nářky na malou výdrž lampy, přehřívání a vůbec špatnou dostupnost lampy nové. Přesto jsem vedl v patrnosti, že je to jeden z těch mikrofonů, co bych si časem rád pořídil.

O to víc mě zaujalo avízo na zvukařském fóru Gearslutz, že se chystá po 25 letech nový mikrofon od Sony s opravdu High Res specifikací 20Hz až 50kHz, a podle prvních fanouškovských dojmů zvukově v rodině Sony C800. Proto jsem jakmile to bylo možné, využil nabídky českého distributora a vyzkoušel ve studiu přeprodukční kus.

Sony C100 je technicky velice zajímavý design. Srdcem mikrofonu jsou dvě mikrofonní kapsle, jedna velkomembrána , druhá malomembrána. Nově vyvinutá velkomembránová kapsle potahovaná zlatem slouží k zachycení frekvencí 20Hz až 25kHz. Malomembrána po vnitřním crossoveru k zachycení 25-50kHz. Je to tedy podobný design jako u dvoupásmových reproduktorů, kde kvůli lepšímu zachycení celé šířky spektra se používají dva reproduktory . Slyšitelnost těchto vysokých pásem je diskutabilní, přesto je rozhodně tento design velice technicky zajímavý, i když tu už byli jeho kondenzátoroví předchůdci, třeba od americké firmy Josephson nebo japonské Sanken.

Mikrofon po vyndání z krabice působí poměrně drobně a je lehký. Za což může zřejmě jeho tranzistorový design. Tedy žádná lampa. Přesto působí velmi elegantně. Má na sobě přepínač charakteristik (standardní koule, kardioda a osmička), útlum -10 db a také přepínač highpass filtru. Mikrofon jsem v přeprodukčním vzorku dostal bez shockmountu, ale ten podle webových zdrojů bude součástí balení, a dle obrázků působí skutečně profesionálně, opět v linii mikrofonu Sony C800. Mikrofon na délku měří 17,5 cm průměr je něco okolo 4cm.Černý matný povrch je opět tradicí navazující jejich nejslavnější model Sony C800. Uchycení kapslí používá Sony „ANE“ (advanced noise elimination) technologii , která prý zabraňuje přenosu vibrací z těla mikrofonu na kapsle a tím omezuje vliv nežádoucích ultrasonických rezonancí na zvuk.

K testu mikrofonu , jsem vybral záměrně slavnější modely ze své sbírky. Jednalo se o lampový Neumann U67, lampový AKG C12 ve velice vzácném provedení od firmy Siemens s typovým označením SM204 a větším trafem , které způsobuje ještě lepší zvuk oproti klasické C12, dále klasický U87 i a stříbrné AKG C414 EB s CK12 kapslí. Nahrávací řetězec byl Heritage 8173 do Lavry Blue.

Abych se předem přiznal, nejsem moc příznivcem moderních čistých a usykaných mikrofonů. Vlastním z moderních velkomembránových mikrofonů dva Braunery (VMX a Phanthera), které mám rád, ale i tyto modely občas bývají trochu bez charakteru a zdají se občas dost usykané, především s jakoukoliv větší kompresí. Takže jsem upřímně čekal, že U67 nebo Siemens SM204 si dají Sony naprosto s přehledem k snídani. Testy proběhly na lidský hlas a na akustickou kytaru.

Hned při prvním kontrolním poslechu jsem musel zkonstatovat, že Sony je skvělý mikrofon.

Signifikantním prvkem jeho zvuku jsou nádherné výšky, detail a průzračnost. Zní velmi moderně, , ale tato čistota a detail funguje bez jakéhokoliv chemického pocitu, a zároveň bez zvýraznění sykavek. Zvukový dojem byl přesně v intencích Sony C800, jak jsem si ho pamatoval.

V porovnaní s U67 byl na hlas samozřejmě tenčí a méně barevný, na druhou stranu měl větší detail a rozhodně nepůsobil jako horší mikrofon. V porovnání s U87 byl opět výškovější a čistší. opět nikoliv špatným způsobem. V porovnání s AKG 414EB se mi líbil dokonce na oba hlasy o hodně víc. Jediný mikrofon, který se mi zdál lepší o mnoho víc, byl Siemens SM204, ale berme v potaz jeho cenu která se pohybuje okolo 15000,- eu.

Abych vyzkoušel jak Sony funguje s kompresorem, dal jsem do řetězce lampový Teletronix LA2A , tak aby zabíral nějakých 5dd. Musím říct, že žádný problém a Esss se nekonal, a naopak barva lampového kompresoru C100 ještě pomohla přiblížit se zvuku C800.

Na kytaru zněl mikrofon také skvěle, kde sice trochu postrádal oproti výše jmenovaným mikrofonům trochu tělo, ale vynahrazoval si to brilancí s níž mohl soupeřit opět jen Siemens SM204.

Sony mi z testu vyšel jako ultimátní popový moderní mikrofon, který má tzv. „radio ready “ sound. Mikrofon mě překvapil natolik, že jsem se rozhodl, že je to barva zvuku, která mi ve studiu chybí, a rozhodl se ho pořídit. V tomto okamžiku jsem ještě nevěděl cenu . Předpokládal jsem cenu okolo 2500- 3000 EUR a zdálo se mi to v porovnání s C800, jako velmi dobrý „kauf“. Po telefonátu s distributorem jsem se ovšem dozvěděl, že prodejní cena je polovic. Což mi vzhledem k tomu, jak Sony C100 hraje přišlo naprosto neuvěřitelné. Věřím, že tento mikrofon si i v době klonů a kopií najde svou cestu do studií a bude velmi úspěšný. Do mého studia už si cestu našel.

Boris Carloff

www.soundevice-studio.cz

SONY C-100, ECM-100U a ECM-100N recenze z Audiozone.cz

Předprodukční řada trojice mikrofonů Sony

Přestože se testováním a recenzováním studiových zařízení a hudebních nástrojů zabývám již drahnou řadu let, ještě nikdy jsem neměl tu čest testovat výrobky, které teprve spatří světlo světa ve své plné kráse, a to do slova a do písmene. Po zjištění, že se bude jednat o mikrofony firmy Sony a dokonce, že nový jednopalcový vokální mikrofon je zčásti odvozen od legendy Sony C800G, bylo mé očekávání obrovské…

… S kolegou jsme hořce litovali, že v době testování trojice mikrofonů od Sony, jsme zrovna neměli nějaké natáčení v exteriéru, kde bychom si mohli více pohrát s mikrofonními tužkami. Inu, v únoru to v kostele moc nejde. I tak jsme byli mikrofony opravdu nadšeni. Ta vzdušnost, lehkost a průzračnost nabíraného zvuku je opravdu mimořádná. Samozřejmě, že rozhodně nejsou zadarmo. Ve stejné cenové relaci se pohybují další mikrofony zvučných jmen a špičkové kvality. Pokud ale chcete něco výjimečného a trochu i jiného, pak budou tyto „Hi-res“ mikrofony Sony rozhodně favority vašeho mikrofonního parku a těžko se od nich budete odlučovat.

Petr Los