„ŠÍŘIT SE O PROFESIONÁLNÍCH AKTIVITÁCH FIRMY SONY BY BYLO PŘÍSLOVEČNÝM NOŠENÍM SOV DO ATHÉN. NE NADARMO TOTIŽ NESE PRAKTICKY VŠECHNA VIDEOTECHNIKA V TELEVIZNÍCH STUDIÍCH ZNAČKU SONY, A NE NADARMO SE DODNES SETKÁVÁM V RACKÁCH RENTALOVÝCH SPOLEČNOSTÍ S CD PŘEHRÁVAČI CDP-D1 1 , S CD REKORDÉRY CD-RW66, ČI S MINIDISKY MDS-E10. . . A TO I PŘESTO, ŽE TYTO PŘÍSTROJE PŘESTALA FIRMA VYRÁBĚT UŽ PŘED DESETI LETY. VÝROBKY SONY TOTIŽ PATŘÍ MEZI NEUVĚŘITELNÉ „DRŽÁKY“ (BEZCHYBNĚ FUNGUJÍ I PO DESETI LETECH DRANDĚNÍ PO D1 A PROVOZOVÁNÍ V HORKU , ZIMĚ, PRACHU I DEŠTI ) , A NAVÍC DODNES PŘEDSTAVUJÍ KVALITATIVNÍ VRCHOL V DANÉ KATEGORII. ZKRÁTKA: „CO SONY PROFESSIONAL DĚLÁ, SKORO VŽDY DĚLÁ DOBŘE. “
K testování jsem tentokrát dostal docela slušnou nálož: Rackový duální přijímač DWR-R02D, beltpack vysílač DWT-B01 v dražší verzi s uzamykatelným konektorem Lemo a dvě „ručky“ DWM-02, z nichž jedna byla osazena hlavou SHURE s vložkou SM58 a druhá firemní kondenzátorovou kapslí SONY CU-C31. Dále jeden pár externích antén (slangově zvaných „sloní uši“) SONY AN-01 a příslušné koaxiální kabely k jejich připojení (součástí dodávky byly samozřejmě i jednoduché prutové antény, které jsou v příslušenství přijímače). Jaká idea stála za vznikem nové série profesionálních „bezdrátů“? Nepochybně snaha, aby „uměly“ všechno to, co nabízí konkurence, a ještě něco navíc! Kromě zvukově naprosto precizního a věrného přenosu, prostého artefaktů komprese a expanze, šumů a rušení, který je principiálně dán digitalizací signálu (a s tím související možností „vměstnat“ do určitého přenosového pásma řádově větší množství kanálů) je zde tím nejpodstatnějším „navíc“
na přenášeném (zvukovém) signálu nezávislé bezdrátové spojení mezi přijímačem a vysílačem. Toto „navíc“ totiž umožňuje u jednou „spárované“ dvojice dosud nevídanou věc: Ovládat kompletní nastavení parametrů a funkcí vysílače z příslušného přijímače (potažmo z k němu připojeného PC)! V případě potřeby lze dokonce ovládat i některé funkce přijímače z příslušné handky nebo beltpacku!!! Zatímco data „zvukového“ signálu jsou přenášena v pásmu UHF („moje“ sestava byla přeladitelná v oblasti 33. až 40. TV kanálu, tedy v rozsahu kmitočtů 566,025 až 630,000 MHz), obousměrný přenos ovládacích („Cross Remote“) a monitorovacích signálů (označovaných firmou SONY jako „metadata“) probíhá zcela nezávisle ve „Wi-Fi“ pásmu 2,4 GHz. Nyní je ještě zajisté potřeba zmínit se o té nejdůležitější výhodě, kterou nám digitální systém DWX přináší (pomineme-li dokonalý přenos a neporovnatelné možnosti dálkového ovládání a monitorování)
Je to především možnost provozovat až 82 kanálů (41 receiverů DWRR02D) zároveň! V této maximální konfiguraci budeme potřebovat ještě dvojici rackových 1HU anténních dividerů SONY WD-850. Pokud však pracujeme s 16 a méně kanály, nepotřebujeme již ani žádný anténní divider, vystačíme si s prostým „daisy-chainingem“ anténních vstupů a výstupů na receiverech… Třešničkou na digitálním dortu je potom funkce „encryption“, která nám umožňuje zakódovat vysílaná digitální data tak, aby přenášený signál nebylo možné odposlouchávat. Jistě – pokud budete zvučit koncert Karla Gotta, agenta FSB pravděpodobně nebude zajímat, že si legendární slavík již po milionté hodlá pochutnat na mírně přeslazené kávě (a jinak nic), ale jestliže se budete ucházet o zakázku na ozvučení příštího summitu NATO? V takovém případě může tato výbava rozhodnout o tom, zda vám tento lukrativní „kšeftík“ spadne do klína či nikoliv.