Přenoska Hana UR UMAMI RED sbírá ocenění
HANA UR Gramofonová přenoska HANA UR UMAMI RED je od podzimu roku 2020 vlajkovou lodí elektrodynamických (MC) přenosek 華 vyráběných v Japonsku. A od té doby nasbírala řadu ocenění , která získává již od roku 2020 (hifi+ Award Winner) a pokračuje stále dál (The Absolute Sound ji vyhlásil výrobkem roku 2021 v kategorii přenoska).
Červená UR má tělo nazvané Auricle™ vyrobené z ultračistého A7075 Duraluminia , které je využíváno především pro kosmické technologie a vložky z ebenového dřeva, která ještě více potlačuje nechtěné rezonance. Pro tuto přenosku je specifická i vícevrstvá povrchová úprava Urushi lakem podle slavné japonské Makie techniky. Tento klasický a složitý postup se skládá z černého Urushi podkladu, propracovaného procesu červeného zbarvení s jemným stříbrným práškem, potisku názvu „hana“ zlatým práškem a finálního laku s několika leštícími kroky. Výběr z recenzí jsme pro vás připravili zde:
The Absolute Sound: – „Umami Red je lahodně příjemná. Barevně mne ohromila.“ – Andre Jennings
Hi-Fi zpravodajství: „Tato přenoska elegantně vklouzává na scénu High-Endových gramofonových přenosek a dosahuje vynikající rovnováhy mezi růžovými brýlemi některých ‚tradičních‘ MC a chladnější analýzou high-tech drážkových fréz, přičemž hloubku a detail těch druhých mísí s dotekem vřelosti. Navíc se jí daří vykreslit jiskřivé detaily bez určité tvrdosti, která může provázet přednes jiných, obvykle křehčeji znějících přenosek. Dokonce má v sobě i radost ze života starého dobrého Denonu DL-103, jehož doporučená sledovací síla 2,5-2,8 g vede, jak se někteří mylně obávají, k předčasnému opotřebení desek.
„Ve skutečnosti je Hana Umami Red nejen všeuměl, ale i vládce většiny z nich. Má neomylnou schopnost proniknout do nitra nahrávky a najít to nejlepší, co se v ní skrývá. Výsledkem je čistota, detail a hloubka, a hlavně – boogie faktor v plné parádě.
„Roztočte ‚Summer Girl‘ z alba Women In Music Pt III od Haim [Polydor 0250813817] a Umami Red s přehledem zachytí údery bicích a autoritativně s nimi prorazí. Vokál Danielle Haim je umístěn krásně uprostřed scény a skvěle se promítá do prostoru, čímž se posluchač skutečně ocitá v centru dění. Na konci pak přichází saxofonové sólo, které je obdařeno správnou dávkou chraplavosti, aby znělo realisticky.
„Zatím je to tedy dobré, ale skutečným překvapením je způsob, jakým Umami Red dokáže vyhrabat basovou linku z hloubi skladby. V tomto případě se opakované klouzavé tóny z kontrabasu ozvaly s působivou vahou, ale aspektem, který mě nejvíce polechtal, bylo lahodné skřípání způsobené rukou Este Haim pokaždé, když ji zvedla ze strun. Právě tento styl podání připomíná, jak některé přenosky forenzně rozpitvají vinyl, ale přesto někde cestou ztratí ze zřetele celkové hudební poselství. Ne však Umami Red. Dokáže obnažit celý mix a přitom nikdy nezapomene, že jeho účelem je zprostředkovat veškerou radost z dané hudby.“
Námět k zamyšlení
„Navíc tato přenoska má příjemnou schopnost precizně vyplnit zvukovou scénu mezi reproduktory. Její smysl pro předozadní perspektivu je prostě tak dobrý, jak jen je to v dané ceně možné, a zajišťuje, že přehrání vinylu je skutečným 3D zážitkem.
„Pokud jde o nízké tóny, Umami Red se noří hluboko a s jistotou. Basové linky jsou podchyceny, vyzdviženy do popředí a prezentovány s velkou parádou. Přesto jsou chvíle, kdy tato přenoska může být trochu přehnaně horlivá, pokud jde o opravdu nízké tóny, zejména u elektronické hudby. Allwardova skladba ‚Slowburst‘ z EP Volume 1 od Cromatophore [Chromatophore CHR 001] se může pochlubit lahodně hlubokými syntezátory, a zatímco Umami Red nikdy nezněla mimo své možnosti, moje běžná Clearaudio MC Essence byla v této oblasti přece jen o něco pevnější a kontrolovanější.
„O čem však nebylo pochyb, byla přesnost a čistota, kterou Umami Red propůjčila zbytku skladby. Ty hluboké basové tóny jsou překryty vážně maniakálními elektronickými bicími a tato přenoska je uchopila s působivou houževnatostí. Díky vzdušnosti a příjemné lehkosti ve výškách byla Umami Red tak křehká a otevřená, jak jsem si jen mohl přát, ale bez umělého pocitu zesílení vyšších frekvencí.“
Strhující věci
„Jedním z důsledků tohoto podání bylo, že jsem se během doby, kterou jsem strávil s Umami Red, přistihl, že mě to táhne k nahrávkám s přirozenějšími nástroji. Zdálo se, že neochvějná úroveň detailů, kterou nabízí, prostě akustické hudbě dokonale vyhovuje. A teď mě nechápejte špatně, tato přenoska to umí rockově rozjet s těmi nejlepšími, což dokazuje i exploze ‚Motorcycle Emptiness‘, 12. palcového singlu The Manic Street Preachers [Columbia 658083 6]. Tahle skladba hřmí, pohání ji pevná basová linka a úderné bicí. Jemný vzlyk v hlase zpěváka Jamese Deana Bradfielda byl zřetelný a elektrická kytara měla během sóla ten správný říz. Všechno je prostě strhující.
„Přesto si právě s akustickým materiálem přenoska přijde na své. ‚Tarantella‘ z LP Touch Wood Antonia Forcioneho [Naim Records LP 097] byla potěšením, souhra akustických kytar a violoncella byla mistrovskou třídou v tom, jak by měla být zprostředkována textura nástrojů a jejich umístění.
„A jedna věc, ke které jsem se neustále vracel u nejrůznějších skladeb, v nichž se objevovala akustická kytara, byl způsob, jakým Umami Red dokázala při brnkání na nástroj zachytit jednotlivé tóny každé struny bez ohledu na to, jak rychle po ní trsátko přejíždělo. Takovou úroveň vhledu jsem dosud slyšel jen u málokteré přenosky a nikdy to neztrácí na působivosti.“
Verdikt Hi-Fi News
„Hana Umami Red se vyznačuje lehkostí a nenuceností, s jakou přistupuje k přednesu hudby, která si zaslouží být slyšena. Je krásně detailní a dokáže být obzvlášť strhující, když jde o akustické skladby, což mu jako hudebnímu společníkovi jenom přidává na přesvědčivosti. A navíc to pořádně rozjede. Umami? Rozhodně. Chvílemi jsem byl dokonce v pokušení popsat ho jako Saiko (ohromující).“
Z dalších recenzí :
Stereophile: „Recept na novou Umami Red od Hany se skládá z přírodního diamantu Microline namontovaného na bórové chvějce, jejíž cívky z vysoce čisté mědi jsou navinuty na čtvercovou permalloyovou armaturu vycentrovanou v magnetickém poli samarium-kobaltového magnetu. Tento magnetický obvod je připevněn k leskle červenému tělu ze slitiny Duralumin A7075 lakovaného lakem Urushi, které je opatřeno intarzií z ebenového dřeva. Vložka váží 10,5 g a její impedance je 6 ohmů/1 kHz s výstupem 0,4 mV. Doporučená impedance zátěže je >60 ohmů a doporučená hodnota VTF je 2gm. Dynamická poddajnost je udávána jako 10 × 10-6cm/dyne při 100 Hz.
Poslech: „První, čeho jsem si u Hana Umami Red všiml při napájení Parasound Halo JC 3+ (při zatížení 80 ohmů, doporučení Gartha Leerera), byla intenzita, s jakou oživila Lead Bellyho (Huddie Ledbetter) v jeho lidsky ohebném vystoupení v červnu 1949 na Texaské univerzitě v Austinu (1973 LP, Playboy Records PB 119). Tuto intenzitu mohu popsat pouze jako širokoúhlou, neodrazivou průzračnost, díky níž jsem si neustále uvědomoval prostor sálu, pocity publika a především Huddieho, který pouhých šest měsíců před svou smrtí vystupoval celým svým srdcem s celou plejádou talentů.
„Umami“ odhalilo Lead Bellyho s mikrofony na vokálu a kytaře, obráceného k publiku s ostrou, téměř reálně přítomnou tváří. Zvuk byl tak živý, že jsem si představoval, že vidím muzikologa-reportéra Alana Lomaxe stojícího pod pódiem se svým Ampexem. Srozumitelnost hlasu byla výrazně lepší než u Denon DL-103 Mk.2, Ortofon 2M Black nebo Hana ML. Přes Parasound JC 3+ vytvářela Umami MC čistý obraz s hlubokým, tichým pohledem do nahrávky, která kupodivu zněla jako analogový pásek.
„Je důležité, abyste plně pochopili význam mé poslední věty. Když fonografická přenoska způsobí, že čistě analogová LP deska zní „jako analogový pásek“, musí generovat dostatek informací na nízké úrovni, aby toto rozlišení u posluchače vyvolala. Není většího komplimentu, než když řekneme, že gramofonová přenoska způsobí, že LP zní jako to, z čeho je vyroben její master.
„Nejtypičtější rozdíly mezi zvukem jednoho zvukového komponentu a druhého bych přirovnal k ostrosti a kontrastu ve fotografii. Na této desce Lead Belly zobrazovala Umami Red ostřejší a přesněji zaostřené obrazy než mnohem levnější Hana ML. Ještě překvapivěji je přirozeně působící úrovně kontrastu, čistota bez zrnění a realistická pevnost. Umami hodně připomínala to, co zažívám u modelu Ultra Eminent Ex (6995 USD) společnosti My Sonic Lab, který rovněž používá lakované tělo ze slitiny Duralumin A7075, stylus s linkovým kontaktem a bórovou chvějku. Obě přenosky mají podobnou hmotnost, výkon a poddajnost. A díky oběma zní čistě analogové LP desky jako master pásky.“ – Herb Reichert
HiFi+: „Umami Red je oním vzácným klenotem mezi gramofonovými přenoskami. Konstrukce, která vám poskytne takový detail a přesnost zvuku, který prezentuje jakoukoli hudbu, kterou vložíte na talíř, se zaměřením jak na samotnou nahrávku, tak hudební grácii a vášeň. To umožňuje zajímavé poslechové zážitky, a to jak z hlediska „hloubky“, tak „šířky“… nejen zvukové scény, ale i hudební kolekce. Tady je to, co mám na mysli; titulní skladba Lany Del Rey k písni Norman F***ing Rockwell![Interscope] je taková nádhera, že si možná při zkušebním poslechu pustíte jen tu jednu skladbu, ale my s Hanou jsme se do toho pustili na dlouho. V každé fázi přenoska snímala přesně, otevřela nahrávku s detaily, měřítkem, obrazností a dynamikou, ale hlavně se dostala za tyto pozorovací detaily a zapojila vás do toho, že se hudební svačina změnila v plnohodnotnou hostinu. Umami Red má také skvělou tonální rovnováhu, dokonale rozkročenou mezi jasem a nevýrazností. Její sofistikovaná prezentace si vyžádá čas, než vás okouzlí, ale když se tak stane, dostane se vám opravdu pod kůži.
„Hana ML a MH vám umožní nahlédnout do toho, co dokáže opravdu dobrá přenoska. Umami Red vám poskytne kompletní obraz. Představuje vrchol produkce Hany, a konkuruje všem mimořádně drahým přenoskám s velmi vznešenou pověstí. A nic neobětuje, neošidí. Tohle je skutečně špičkové přehrávání LP!“ – Alan Sircom